Sabtu, 08 Desember 2012

Bidadari Itu Wanita Muslimah

Bidadari adlh wanita suci yg menyenangkan dipandang mata, menyejukkan apabila dilihat, dan mententeramkan hati setiap pemiliknya. Rupanya cantik jelita, kulitnya mulus. Dia memiliki akhlak yg paling baik, yg dipenuhi dgn cinta.

Siapakah orang yg beruntung mendapatkannya ?

Siapa lagi kalau bukan orang2 yg syahid krna berjihad di jalan Allah, orang2 yg tulus dan ikhlas membela agama Allah. Sebagi
an dari kita mungkin berfikir, berpeluangkah kita untuk berjumpa dgn bidadari itu? Adakah layak untuk kita memilikinya? Adakah diantara kalangan mereka mendiami bumi sekarang ini?

Bidadari2 itu telah turun ke bumi. Semenjak Islam mulai bangkit lagi di bumi ini. Bidadari2 itu menghias diri setiap hari. Dia wujud sebagai manusia yg berhati lembut, sedap dipandang mata, menyejukkan apabila dilihat, menenteramkan hati setiap pemiliknya.

Bagaimana bidadari dunia itu?

Dia adlh wanita shalihah yg menjaga kesucian dirinya. Setiap perempuan bisa menjadi bidadari.

Tetapi bagaimana ciri-cirinya?

Wanita shalihah adlh wanita yg paling taat kpd Allah. Dia sentiasa menyerahkan sgala urusan hidupnya kpd hukum dan syari'at Allah. Dia menjadikan Al-Quran dan Al-Hadits sebagai sumber hukum dlm seluruh aspek kehidupannya. Ibadahnya baik dan memiliki akhlak serta budi peketi yg mulia.

Tidak mempnyai hobi berdusta, mengumpat dan riya. Berbuat baik dan berbakti kpd orang tuanya. Senantiasa mendoakan ibu bapanya, menghormati mereka, menjaga dan melindungi kedua-duanya. Dia taat kpd suaminya. Menjaga harta suaminya mendidik anak-anaknya dgn kehidupan yg islami.

Hati akan tenang apabila meninggalkanya untuk pergi bekerja. Dia melayani suaminya dgn baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan dan memotivasi suaminya untuk berjuang membela agama Allah. Dia tidak bermewah- mewahan dgn dunia, tawadlu dlm bersikap sederhana. Kesabarannya luar biasa atas janji-janji Allah, dia tidak berhenti belajar untuk mencari bekal hidupnya.

Mereka sangat bermanfaat kpd orang sekitar. Pengabdiannya kpd masyarakat dan agama sangat besar. Wanita solehah menyeru manusia kepada Allah dgn kedua tangan dan kata2nya yg lembut. Hatinya yg bersih, akalnya yg cerdas.

"Dan dunia ini adlh perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adlh wanita sholehah." (HR. Muslim). Dialah bidadari dunia, dialah wanita solehah yg keberadaan dirinya lebih baik dan berarti dari seluruh isi alam ini.

Tidak ada komentar: